abbrechen
Suchergebnisse werden angezeigt für 
Anzeigen  nur  | Stattdessen suchen nach 
Meintest du: 

Vitocal 200-s und Frostschutz

Gten dag,

 

Der Vitocal-200 wird nur zum Heizen verwendet und verfügt über keine elektrische Heizung. In der vergangenen Saison fiel die Maschine aufgrund von Frost aus. Um dies zu beheben, wurde eine Konfigurationsänderung vorgenommen, dass der Kompressor sicherstellen soll, dass ein Einfrieren verhindert wird. Jedes Mal, wenn der Frostschutz eingeschaltet ist, scheint die Maschine die Wohnzimmertemperatur nicht zu respektieren. Das reguläre Programm ist von 5.00-13.00 Uhr, aber die Maschine startet morgens nicht. Wenn ich die Temperatur von 21 auf 24 Grad ändere, sprintet die Maschine.

Danach scheint es, als ob die Maschine weiterläuft und nicht mehr auf die Temperatur schaut, die ich nun schon lange wieder auf 21 Grad eingestellt habe. Über die Vicare-App schalte ich die Maschine dann aus und wenig später wieder ein.

 

Interessanterweise scheint es, dass die Heizleitung nicht respektiert wird, zunächst schon, aber nach einer Weile läuft die Maschine mit 33,4, derzeit beträgt die Außentemperatur 1 °C

ChrisNL_0-1705394680096.jpeg

 

 

ChrisNL_1-1705394322104.jpeg

 

ChrisNL_2-1705394339889.jpeg

Ich würde gerne verstehen, wie frostshutz funktioniert.

 

Gestern Abend habe ich Fotos von der Maschine gemacht und bin neugierig, was das Elektrizitätssymbol bedeutet, siehe auf dem Bild hervorgehoben.

 

ChrisNL_0-1705393820652.jpeg

 

Chris

3 ANTWORTEN 3

Hoi Chris, ik neem aan dat je NL spreekt? (Ich kann auch auf Deutsch antworten.) Ik woon in Enschede en heb ook een Vitocal 200 (split type). Zonder meer informatie over de exacte problemen die je vorig jaar had is het maar wat gokken, maar heb je gecontroleerd of momenteel je WP goed defrost (of zit er steeds veel ijs op de buitenunit)? En geeft de WP foutmeldingen, zoja welke? Je problemen komen me namelijk bekend voor. Wij kregen een spikplinternieuwe WP geleverd, waarvan bij de eerste koude en vochtige nacht bleek dat de defrost (via omkering koudecircuit) niet werkte. Toen hadden we precies dezelfde problemen.  We kregen toen steeds meldingen dat de omkering van het koudecircuit voortijdig werd afgebroken. Deze meldingen kwamen alleen niet via de ViCare app binnen. We konden ze alleen zien in de WP zelf. De WP zat ook steeds onder het ijs. Groeten uit Enschede, Laura

Hi Laura,

Dank voor je antwoord.

 

Ik heb nu geen probleem dat de WP niet wil starten, dat was vorig jaar anders toen het verwarmingscircuit lager dan 5 graden was geworden na een vakantie. (we waren weg gegaan gewenste temperatuur op 15 graden gezet en toen vorst erover heen ;-)) Omdat we geen warmwater behoefte hebben van de WP is er geen electrische (3 phase) aansluiting aangesloten, die normaal de WP beveiligd tegen vorst, dit is destijds door Viessmann aangepast dat de compressor het verwarmingscircuit warm blijft houden.

 

Echter we hebben niet zoveel koude dagen en ik zie nu dat wanneer de vorstbeveiliging aanstaat het lijkt of de WP niet kijkt naar de kamertemperatuur. Iedere dag start de WP om 5:00-12:00 regulier programma 21 graden stoken. Afgelopen koude dagen is het in de kamer 20.2 graden om 8 uur 's ochtends, echter is de WP niet aangeslagen. Ik moet zoals gezegd de gewenste kamertemperatuur aanpassen naar 24 of 25 graden en dan na enkele minuten springt de WP aan. Als dat niet werkt (enkele keer) dan zet ik de WP via de ViCare app uit- en aanzetten en dan begint de WP vrolijk te draaien :D.

 

Het lijkt voor mij of de vorstbeveiliging de WP overruled mbt de gewenste kamertemperatuur. En dat wil ik graag begrijpen 🙂. Ik kijk nu dus ook op de WP en heb daarom de vraag over het omcirkelde icoon, wat mij een idee geeft dat de WP wellicht elektrisch denkt te verwarmen. (dit is puur suggestief vanuit mijzelf of heeft het iets met warmwater te maken of iets anders)

 

Ich hoffe, die deutschen Leser werden verstehen, dass ich jetzt auf Niederländisch antworte

Lijit dan toch een ander probleem dan wij aanvankelijk hadden. Wel vraag ik me af of je dan puur vaart op een thermostaatregeling om te bepalen of de WP aangaat om te verwarmen? Ik gebruik de puur weersafhankelijke regeling met een stooklijn en dan bepaalt de vermogensintegraal (zeg maar de tijd die de werkelijke aanvoertemperatuur onder gewenste aanvoertemperatuur zit) of de WP voor de CV aangaat of niet en dus niet het verschil tussen gewenste en werkelijke kamertemperatuur. Als je inderdaad een thermostaatregeling voert, heb je dan wel de waarde van de inschakelhysterese gecontroleerd? Als die bijv. 0.5K is  zal de WP inderdaad nog niet aanspringen als het nog 20.2 graden is. Verhoog je dan de gewenste kamertemperatuur, dan wordt de hysterese wel overschreden en zou de WP wel moeten inschakelen.